Dag 24/28 - San Francisco Pier39 en Golden Gate - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Roland Oomens - WaarBenJij.nu Dag 24/28 - San Francisco Pier39 en Golden Gate - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Roland Oomens - WaarBenJij.nu

Dag 24/28 - San Francisco Pier39 en Golden Gate

Door: Roland Oomens

Blijf op de hoogte en volg Roland

18 Juni 2011 | Verenigde Staten, San Francisco

Zaterdag 18-6-2011.
Bezoeken van het icoon van deze stad, de Golden Gate brug, gaat ons vandaag bezig houden. Maar eerst gaan we Pier 39 opzoeken, die 11 straten/blokken Noordelijk van ons ligt. Het is een van de pakweg 50 pieren waar handelsschepen en vissersboten aanmeren met hun spullen. Pier 39 is helemaal vercommercialiseerd tot plezier-pier, het enige wat daar nog aanmeert zijn boten met snoep en onderdelen voor de draaimolen schat ik in. De auto hebben we voor een paar dagen geparkeerd zoals ik eerder zei, dus we verplaatsen ons te voet en per bus. Een beetje een mix omdat je tijdens lopen over straat veel ziet. Na wat blokjes beginnen de pootjes een beetje moe te worden en zoeken we de bus op. Goedkoop vervoer en rijdt om de 10 minuten of zo. 2 Dollar per persoon in de biljettengleuf bij de chauffeur en go. Kaartje is 90 minuten geldig. We slenteren een eind over de pier tussen de vele snoep-, kleding, en vreetwinkels ( ja, tuurlijk stoppen we voor een overpriced fish and chips) en kijken even naar de zeehonden die 35 (?) jaar geleden een binnenwatertje in bezit hebben genomen en inmiddels een stuk of tien pontons mogen gebruiken om daar lekker beschermd te luieren, te vechten en te knuffelen. En da’s voor ons mensen leuk om te zien. Iedereen happy.
We slenteren wat door de rest van het havengebied ‘Fishermans Wharf’ en zoeken ondertussen naar een opstapplaats van buslijn 28 die ons naar de ‘voet’ van de brug zal brengen. Het is er koud. Gewoon koud, je adem veroorzaakt er damp. De brug (1937 klaar) is deels in zijn traditionele mist gehuld, raar terwijl het verderop in de stad zonnig en lekker warm is. We hebben geen fietsen gehuurd om het ding op en neer te fietsen. Als we na wat fotomomentjes de brug oplopen blijkt dat dat achteraf geen slechte keus was, omdat fietsers elke 10 meter ernstig in de remmen moeten en tussen de groepjes mensen door moeten manouvreren. Had niet leuk geweest. We lopen tot de eerste stoere pijler, kijken eens lekker vanuit de hoogte rond. Ik zit natuurlijk weer naar de diverse technische details te kijken. Dikte kabels, ophangpunten, balkconstructies, niks voor meisjes, zeker niks voor meisjes die het koud hebben. Het is best een mooi ding maar kan bij lange na niet tippen aan de stoere constructie van de Brooklyn Bridge in New York. Maar de Golden Gate is in zijn historie wel altijd geliefd geweest bij mensen die het leven niet meer zagen zitten en de sprong in het diepe namen om het einde te bespoedigen. Dat kan nu niet meer door de geplaatste 3 meter hoge afrastering, tenminste ik neem aan dat die niet in het ontwerp is meegenomen destijds. Het siert niet. Na de koude wandeling terug pakken we de bus terug op het nog geldige kaartje en struinen nog even langs de kraampjes van het North Beach festival dat in een aantal straten om ons hotel bezig is dit weekend. Uiteneindelijk pakken we een afsluitend biertje in cafe Condor op het hoekie waar de muziek langs de open ramen uitnodigend de straat op stroomt. Overdag biertje en muziekje daar, in de avond gaan de gordijnen dicht en dansen de bevallige jonge dames daar topless. Het was weer een lange dag op pad, gisteren laat, dus vandaag maar op tijd beetje op de kamer hangen.

Roland

De belevende boekhouder die waar mogelijk met zijn meisje Wilma mooie plekjes op de aardbol gaat bekijken en omgevingen en sferen opsnuift. Plains, trains, automobiles and motorcycles zijn daarbij mooie verplaatsmiddelen. Werkpatronen, geld en tijd zijn daarbij de beperkende factoren. Hij doet het er maar mee. Hoe het ook loopt, deze minder jonge belever schept er groot genoegen in de ervaringen in eigen bewoordingen aan anderen voor te schotelen. Ik hoop u hier en daar vrolijk te maken en een glimlach op uw gezicht te toveren.

Actief sinds 23 Juli 2014
Totaal aantal bezoekers 12088