Dag 27/28 - San Francisco - de slot scene - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Roland Oomens - WaarBenJij.nu Dag 27/28 - San Francisco - de slot scene - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Roland Oomens - WaarBenJij.nu

Dag 27/28 - San Francisco - de slot scene

Door: Roland Oomens

Blijf op de hoogte en volg Roland

21 Juni 2011 | Verenigde Staten, San Francisco

Dinsdag 21-6-2011.
Even kijken in de Lonely Planet wat er geschreven wordt over de diverse wijken en ‘things to see’ hierzo die we nog niet gehad hebben. De (elke) stad is zowieso veel te groot om in een paar dagen helemaal te leren kennen dus je kiest toch de highlights die her en der beschreven worden. Je kunt mij echter overal neer zetten zoals je wellicht geproefd hebt uit de voorgaande verhalen, ik vind er meestal wel iets dat me kan boeien. Okee Fresno vorige week was een grensgeval maar vandaag gaat het weer goedkomen.
Ik wil eigenlijk de Westelijke wijk Richmond aan de kust van de Pacific Ocean eens bekijken.
Wilma, we zitten op de kruising van Columbus Avenue en Kearny Street zoals je weet. Dan bus 30 of 45 naar het Zuiden naar Market Street, komen we ongeveer uit op het punt waar de Kabel-trams keren, kunnen we van daaruit bus 5 of 31 naar de kust nemen. Dat is 48 blokken verder. Het buskaartje van USD 2,– betaalt zich hier helemaal dik terug. Als ontbijtje wordt weer de Italiaan stukje verderop gekozen, diezelfde als paar dagen terug.
Halverwege, wanneer we Fillmore Street kruisen, stappen we uit in een wijk rond Alamo Square waar prachtige huizen uit einde 19e eeuw staan. In begin 60-er jaren begon een kunstenaar zijn huis daar in alle kleuren van de regenboog te verven, de rest van de straat volgde. De huizen kregen later de bijnaam ‘painted Ladies’ mee. De traditionelere lak keerde de afgelopen tientallen jaren weer terug, maar de geweldige vormgeving blijft heerlijk om naar te kijken als je er van houdt. We gaan hier in het gras op een heuvel naar liggen kijken en pakken na een half uurtje met wat busvertraging ons originele plan weer op om naar de kust te gaan. Dan kom je langs het Golden Gate Park, dat niet zoals de naam vermoedt (niet Vermouth, da’s iets anders) aan de voet van de Golden gate brug ligt, maar onder wijk Richmond.
De kustlijn is er mooi, het strandzand is wat rommelig met veel kleine barbeque-houtskool resten en zo, maar de zon schijnt lekker. Mensen lachen, moeders kijken naar hun spelende kinders. Het is niet druk (dinsdag werkdag), en ook de meeuwen zitten met hun kinderen op randen en rotsen een beetje relaxed te koekeloeren.
Na een paar uur hangen, kijken, en wandelen grijpen we een Whopper-menu bij de piepkleine Burger King-vestiging net buiten de boulevard. Je moet eten anders ga je dood, toch ?. Met volle maag de bus in, terug richting Chinatown om daar nog even rond te kijken. Prachtige wijk is het toch… mensen leven hier behoorlijk basic en houden vast aan hun tradities. Voor het eerst krijg je in prullaria-winkel geen rare bijsmaak als er op de onderkant van een artikel ‘made in China’ staat, want je weet dat dat gewoon echt zo is. En ze zijn er trots op, yeah !
Wilma heeft haar shopping-jeuk nog niet helemaal afgerond en mist nog wat kleine flauwekul-aankopen die ze in deze last-minute sessie hoopt te scoren. Dit lukt niet, wel nemen we wat broodjes voor de avond en vertrek-ochtend mee.
Ja, deze dag is wel gelukt, was gezellig. Morgen vroeg opstaan, troep inpakken en de auto weer opzoeken om richting vliegveld te gaan. Auto moet om 10:00 uur ingeleverd zijn bij de Alamo-balie, vliegtuig gaat om 14:00 uur de lucht in.

Roland

De belevende boekhouder die waar mogelijk met zijn meisje Wilma mooie plekjes op de aardbol gaat bekijken en omgevingen en sferen opsnuift. Plains, trains, automobiles and motorcycles zijn daarbij mooie verplaatsmiddelen. Werkpatronen, geld en tijd zijn daarbij de beperkende factoren. Hij doet het er maar mee. Hoe het ook loopt, deze minder jonge belever schept er groot genoegen in de ervaringen in eigen bewoordingen aan anderen voor te schotelen. Ik hoop u hier en daar vrolijk te maken en een glimlach op uw gezicht te toveren.

Actief sinds 23 Juli 2014
Totaal aantal bezoekers 12079