Dagje Angkor tempelcomplex bij Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Roland Oomens - WaarBenJij.nu Dagje Angkor tempelcomplex bij Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Roland Oomens - WaarBenJij.nu

Dagje Angkor tempelcomplex bij Siem Reap

Door: Roland Oomens

Blijf op de hoogte en volg Roland

22 Mei 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Woensdag 22-5-2013.
Het beroemde tempelcomplex van Angkor staat vandaag op het programma. De Tuktuk pikt ons om half negen op en we rijden eerst langs de kaartverkoophalte halverwege de 7 km die we moeten rijden. We pakken ieder een driedaagse pas, USD 40,- pp. omdat je dat aan je stand als toerist verplicht bent bijna. Uit het afgesloten kassa-hokje komt door een kleine spleet een webcam op een stokkie om de hoek kijken om van ieder een foto te maken om de pas persoonsgebonden te maken. Vermoeid, verwaaid en reeds licht bezweet rolt er bij mij zoals verwacht een juweel van een foto uit. Ik moet echt iets aan mezelf doen…
We rijden verder naar de eerste tempel op de/elke route, de Angkor Wat, details en historie begin ik niet aan. Je moet het hele Angkor erfgoed overigens niet zien als een met een muur omheind groot kasteel of zo. Het is een serie van goed en minder goed bewaard gebleven tempels en bijgebouwen welke over een groot gebied verspreid staan. Verschillende sub-complexjes met eigen namen, betekenissen en historie. Groot, veel, wijd verspreid. Neem even de oppervlakte van Breda of zo als idee. Lopen is ondoenlijk, fietsen is voor de zweetliefhebbers bij 38 graden (midden op de dag) een must, de Tuktuk is beste optie voor ons en vele anderen. Het is echter hoe dan ook enorm warm en windstil tussen en in de gebouwen en ruines, dus je zweet leeg. Ondanks de reputatie van het complex ben ik niet wild enthousiast. Ik heb wel ontzag voor de ongetwijfeld idiote hoeveelheid manjaren die in de bouw en versieringen gekropen moeten zijn. Er is veel kapot gegaan sinds de bouw 1300 tot 1000 jaar geleden, dus wordt op veel plaatsen gerestaureerd. Met zoveel mogelijk behoud van origineel materiaal natuurlijk, de enige juiste manier. Er liggen veel losse stenen, al dan niet genummerd door de restaurateurs die na vele studie-uren een terug-in-elkaar-zet-plan volgen. Nu staat er een grote hydraulische hijskraan te tillen en te manoevreren, dat is bij de originele bouw toch anders gegaan. Iets wat erg boeit vanwege zijn schoonheid en vanwege de gebrachte boodschap zijn de galerijen tegen sommige gebouwen waar in steen uitgehouwen de taferelen uit het leven toen staan. Erg mooi, goed bewaard gebleven ook door de bescherming van een dak. Na wat rondrijden en aanschouwen diverse zaken gaan we omstreeks 15:00 uur terug naar de stad. Ja, blij dat ik deze historie heb mogen zien, maar of we de 3-daagse pas vol maken betwijfel ik nu al. De avond wordt bepaald door fantastische hoosbuien. Heerlijk.

Roland

De belevende boekhouder die waar mogelijk met zijn meisje Wilma mooie plekjes op de aardbol gaat bekijken en omgevingen en sferen opsnuift. Plains, trains, automobiles and motorcycles zijn daarbij mooie verplaatsmiddelen. Werkpatronen, geld en tijd zijn daarbij de beperkende factoren. Hij doet het er maar mee. Hoe het ook loopt, deze minder jonge belever schept er groot genoegen in de ervaringen in eigen bewoordingen aan anderen voor te schotelen. Ik hoop u hier en daar vrolijk te maken en een glimlach op uw gezicht te toveren.

Actief sinds 23 Juli 2014
Totaal aantal bezoekers 12087