Floating market Ho Chi Minh en door naar Vinh Long - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu Floating market Ho Chi Minh en door naar Vinh Long - Reisverslag uit Vĩnh Long, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu

Floating market Ho Chi Minh en door naar Vinh Long

Door: Roland Oomens

Blijf op de hoogte en volg Roland

14 Mei 2013 | Vietnam, Vĩnh Long

Dinsdag 14-5-2013
Vandaag weer vroeg eruit, afsluitend simpel ontbijtje in het Giang Son hotelletje in Saigon. Vers broodje met boter en jam, een sinaasappelsappie en een bakkie lekkere straffe Vietnamese koffie. Om 07:11 staan we al op de stoep bij reisburo Panda. Het meneertje slaapt nog, wil niet wakker worden, ondanks herhaaldelijk gebeuk van zijn assistente op de afgesloten metalen roosterdeuren. De bus is wat laat en er wordt weer wat vervoer met andere groepen gecombineerd waar bij een koppel geen plaats blijkt te hebben. Balend keren ze om, het wordt ongetwijfeld opgelost. Onze gids/reisleider voor vandaag is Jackie, een 62-jarige vlotte magere langharige man. Uniek hier. Spreekt gelukkig goed Engels, leidt al 23 jaar reisgroepen maar heeft zelf nooit vakantie gehad meldt hij meerdere malen. Geen geld voor zoals de meeste Vietnamezen die alleen maar werken om zichzelf boven water te houden. Er moet nog veel gebeuren in dit land en dat duurt lang. Het uitstapje. We hebben voor een standaard eendaagse tocht gekozen die ons wat handel op het water (floating market) en paalwoningen laat zien. Geen rijkdom hier, alleen harde werkers die vechten om te overleven. Al met al wel een mooie omgeving. Totaal ander soort leven als ons gestructureerde schone leventje. Door de twee bezoekjes aan de wal bij wat zaakjes en voedsel weet ik na vandaag eindelijk hoe ze rijst poffen om er Manna Manna van te maken en rijstkoeken en zo !. Als ons reisgezelschap even daarna gaat lunchen op een eiland bij Vinh Long, haken wij af zoals afgesproken. Omdat we al hotelletje Van Tram in Vinh Long besproken hebben, moeten we de aardige uitbater op de lunch-locatie, die tevens een Homestay heeft, teleurstellen. Hij snapt het en regelt twee motor-mannen voor ons die ons naar het kleine pontje een paar kilometer verderop brengen. De beambte bij de pont laat ons als met zware rugzakken sjouwende toeristen gratis aan boord tussen de groep Vietnamese brommers. Heel coulant. Het kost normaal overigens ook zo goed als niks, maar toch. Na de oversteek van 100 meter is het tevens zo’n 100 meter lopen en betrekken we de kamer die een mooi uitzicht op de activiteiten beneden heeft, ‘Hotel marktzicht’ zouden wij het noemen. We bezoeken de markt natuurlijk even en scoren een best goed smakende fles rode Vietnamese wijn voor 52000 Dong (E 1,95) en een fles Vietnamese Whiskey voor 60000 Dong (E 2,30) om in het meisje haar cola te gooien. Als er maar alcohol inzit niet dan ? Die avond fabriceren we wat noodglazen en betrek ik mijn kantoor om van me af te schrijven. Een enorm verademend pluspunt aan dit stadje is dat deze dag NIEMAND ons vraagt iets te kopen. Geen shoe shine, geen moto-taxi, geen zonnebril, geen Marihuana (3x gebeurd). Niets. Helemaal met rust gelaten.

Roland

De belevende boekhouder die waar mogelijk met zijn meisje Wilma mooie plekjes op de aardbol gaat bekijken en omgevingen en sferen opsnuift. Plains, trains, automobiles and motorcycles zijn daarbij mooie verplaatsmiddelen. Werkpatronen, geld en tijd zijn daarbij de beperkende factoren. Hij doet het er maar mee. Hoe het ook loopt, deze minder jonge belever schept er groot genoegen in de ervaringen in eigen bewoordingen aan anderen voor te schotelen. Ik hoop u hier en daar vrolijk te maken en een glimlach op uw gezicht te toveren.

Actief sinds 23 Juli 2014
Totaal aantal bezoekers 12065