Dagje brommeren Nha Trang + naar atelier fotograaf - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu Dagje brommeren Nha Trang + naar atelier fotograaf - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu

Dagje brommeren Nha Trang + naar atelier fotograaf

Door: Roland Oomens

Blijf op de hoogte en volg Roland

10 Mei 2013 | Vietnam, Nha Trang

Vrijdag 10-5-2013
Een paar dingen wilden wij voor deze dag in dit on-Vietnamese strandoord graag gerealiseerd zien. Uitslapen, done. Motortje huren en uitwaaien op de kustweg, done. Niks ingewikkelds, maar na wat bladerwerk vind ik een bezoek aan een foto-atelier en eventueel ook een kathedraal wel grappig. Ik ken niet zoveel foto-meneren maar had bij het lezen van wat informatie wel steeds meer de behoefte om het atelier met permanente expositie van de Vietnamese fotograaf Long Thanh (1951) te bezoeken in de Hoang Van Thu straat 126, kilometertje of 3 hogerop hier in Nha Trang. Meneer Thanh heeft vele prijzen gewonnen internationaal met zijn analoge zwart-wit werk en is een van de pioniers die Vietnamese fotomakers op de wereldkaart aan het zetten is. Hij heeft als 13-jarige in 1964 zijn eerste foto ontwikkeld, geleerd van zijn pa. Een aantal foto’s uit de selectie herken ik, jij ook, google maar eens, ooit ergens gezien, naam niet onthouden. Excuses. Onze motor parkeren we in de goot voor de stoep, de schoenen gaan uit en blijven buiten voor de deur staan. Vervolgens betreden we de sobere ruimte met een reeks prachtige pakkende grotere foto’s en een aantal Italiaanse Scooters die de heer Thanh blijkbaar verzamelt. ‘Hij is niet thuis’, zegt zijn vrouw die de zaken waarneemt, ‘hij is met een vriend in de zandduinen bij Saigon aan het fotograferen’. Ze doet een paar stappen zijwaarts en wijst naar een foto aan de wand. ‘Daar is deze ook genomen’. Heerlijk tastbaar en dichtbij allemaal wat hier gebeurt, dit is puur. En dan te bedenken dat ik niets van meneer Thanh wist, mijn huiswerk niet gedaan die ochtend, zelfs niet wist of hij leefde, en dit in eerste instantie ook aan ‘de dame in de winkel’ vroeg. ‘Leeft en werkt hij eigenlijk nog ?’ Gelukkig verstond ze me niet en na een gecorrigeerde versie van mijn vraag antwoordde ze dat zij zijn vrouw was. Goed weggekomen van een blamage. Maar welk een trots groeit in me, ik sta hier in de werkplaats van een meester. Terugdenkend had ik toch een foto moeten kopen, de prijs van rond de USD 130 voor een origineel genummerd werk op A4 formaat is niet verkeerd. Baal ik beetje van. Ik complimenteer mevrouw Thanh met het mooie werk van haar man en we verlaten het atelier (business card heb ik) om met de motor de kust af te rijden. Nee niet volledig, want dat kan niet voor het donker, weet je wel hoe groot Vietnam is ? We tuffen in de warme lucht een stukje noordelijk richting een vissershaven met paalwoningen en mooie bootjes en pakken nog een stuk heuvels mee en een dorp verderop. Kathedraal overigens volledig vergeten. Einde middag frissen we ons op en pakken die avond op aanraden van iemand een Barbeque-buffet twee straten verder. Barbeque-tje op je tafel en buffet met veel soorten vlees en vis. Goei nieuw concept hier en fijn om even geen rijst te moeten eten. Burp.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roland

De belevende boekhouder die waar mogelijk met zijn meisje Wilma mooie plekjes op de aardbol gaat bekijken en omgevingen en sferen opsnuift. Plains, trains, automobiles and motorcycles zijn daarbij mooie verplaatsmiddelen. Werkpatronen, geld en tijd zijn daarbij de beperkende factoren. Hij doet het er maar mee. Hoe het ook loopt, deze minder jonge belever schept er groot genoegen in de ervaringen in eigen bewoordingen aan anderen voor te schotelen. Ik hoop u hier en daar vrolijk te maken en een glimlach op uw gezicht te toveren.

Actief sinds 23 Juli 2014
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 12046

Voorgaande reizen:

07 November 2014 - 06 December 2014

Midden Amerika

25 April 2013 - 25 Mei 2013

Vietnam en Cambodja 2013

26 Mei 2011 - 22 Juni 2011

USA 2011 - Van Denver naar San Francisco

Landen bezocht: