Dagtrein naar Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu Dagtrein naar Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu

Dagtrein naar Nha Trang

Door: Roland Oomens

Blijf op de hoogte en volg Roland

09 Mei 2013 | Vietnam, Nha Trang

Donderdag 9-5-2013
We verlaten ons Hoi An-hotelletje deze ochtend en pakken om 07:30 een taxi die ons naar het treinstation van Da Nang brengt, een kilometer of 30 terug eigenlijk. Van daaruit brengt de dagtrein ons naar Nha Trang. Het is nog vroeg, we nemen plaats in de wachtruimte. De deuren naar het spoor zijn nog gesloten. Worden telkens opnieuw na elke treinvulling afgesloten als er geen treinen staan of snel komen, geen volk op het perron als ze er niks te zoeken hebben. Gaat volgens mij overal zo in dit land. Om de tijd te doden heb je in deze ordelijke aangename ruimte diverse mogelijkheden. Er hangen twee flatscreen tv’s die op verschillende zenders staan, geen geluid, of je richt je blik op het grote aquarium dat pontificaal midden voorin de ruimte staat. De vissen waren het destijds niet eens met deze keuze. De behoorlijk grote exemplaren in deze bakken lopen dagelijks tegen een aantal problemen aan. Hun huis is volledig leeg ingericht, minimalisme, op de verwarmings-buis en pruttelend waterfiltertje na dan. Zuurstof aanmakende waterplanten zijn er niet. De wil om verbaal of lichamelijk communiceren met de andere vissen – er zitten drie koppels in de bak – wordt in de kiem gesmoord door glasplaten welke hun drie verblijven scheiden. Arme beesten. Als we naar rechts kijken zien we dat de twee perron-meesteressen nog net even een momentje vinden om elkaars haar 100% op orde te brengen voor de ‘South Bound’ trein het station binnenkomt. De zware rugzakken, zware fototas en extra tas worden voor de zoveelste keer aan onze lichamen gehangen ( hee vis, wij hebben het ook niet gemakkelijk hoor !) en we nestelen ons in seat 5 en 6 in deze soft seat airco-car. Na wat uurtjes verwen ik meisje Wilma met een in het gangpad aangeschafte gekookte maiskolf, die best aardig smaakt. Een aantal Vietnamezen laat de catering dame wat kippe-eieren afpellen en krijgen ze in een bakje aangereikt. Onder die schil komt geen gewoon hardgekookt eitje uit zie ik al gauw. Korte navraag en visuele bevestiging doen ons licht walgen…. De eieren zijn al deels bebroedt en onder de schil komen de prille foetussen uit welke ooit in een andere situatie tot een juweel van een kuikentje hadden kunnen uitgroeien. Een lekkernij blijkbaar, we zien veel mensen smullen. De trein rolt deze avond tegen 8 uur het station van Nha Trang binnen. We worden niet opgepikt dus moeten zelf een taxi richting Hotelletje Ha Tram (USD 12 per kamer per nacht) in een doodlopend steegje kort op het strand versieren. We betalen uiteraard teveel, het zal wel. Onze bijdrage aan de wederopbouw van de Vietnamese economie denk ik maar. Is ook zo.

Roland

De belevende boekhouder die waar mogelijk met zijn meisje Wilma mooie plekjes op de aardbol gaat bekijken en omgevingen en sferen opsnuift. Plains, trains, automobiles and motorcycles zijn daarbij mooie verplaatsmiddelen. Werkpatronen, geld en tijd zijn daarbij de beperkende factoren. Hij doet het er maar mee. Hoe het ook loopt, deze minder jonge belever schept er groot genoegen in de ervaringen in eigen bewoordingen aan anderen voor te schotelen. Ik hoop u hier en daar vrolijk te maken en een glimlach op uw gezicht te toveren.

Actief sinds 23 Juli 2014
Totaal aantal bezoekers 12097