Ha Long Bay wordt Ha Long Nee - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu Ha Long Bay wordt Ha Long Nee - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roland Oomens - WaarBenJij.nu

Ha Long Bay wordt Ha Long Nee

Door: Roland Oomens

Blijf op de hoogte en volg Roland

28 April 2013 | Vietnam, Hanoi

Zondag 28-4-2013
Ha Long Bay werd Ha Long NEE. Niet grappig…. Ons incasseringsvermogen en vermogen tot overgave aan hogere machten wordt deze dag behoorlijk aan de tand gevoeld. Zo u weet uit eerdere journaals hadden wij bij Vega Tours aan de Hang Bac street 24a te Hanoi een driedaagse boottour geboekt die ons mooi natuurschoon zou gaan laten zien daar rechtsboven in Vietnam. Eentje uit de Unesco top tien geloof ik zelfs. Alle toeristen waren gelukkig en vol verwachting klopte hun hart. En toen greep God in (of een anders genaamde macht van gelijke strekking) en trok een stevige wind en dreigend onweer uit de ‘special effects-doos’. Dat ging niet zomaar, kon de doos niet vinden. Zo is ie. ‘Waar staat dat verdomde ding ?….’ zei God. ‘Je hebt hem zelf voor het laatst gehad God, staat daar links naast de kast volgens mij…, zucht….’ zei een van zijn dienaren. ‘Oh ja, ik heb hem al..’ Maar goed, harde wind was geregeld, van het onweer was er nog maar een, en minder in kracht dan God gehoopt had. Maar voor ons was het te laat. Reeds een uur voor aankomst in de Bay met ons 10-persoons busje komt het bericht dat er niet overnacht kan worden op de boot, en dat alle hotels op de eilanden vol zitten. Na veel gespeculeer en getelefoneer door de Vega-tourleider wordt de groep gevraagd of ze een dagtour willen doen (dan 22:00uur terug in Hanoi) of terug willen rijden, dan weer 3,5 uur in de bus en niks gezien. Beide opties zijn slecht. Gedoe volgt. Ik bespreek het hele verhaal nog wel onder een biertje een keer. De kern is dat door overmacht en niemands schuld (!) we een hele dag suf in een busje zitten, 34 revisies op eerdere actuele terugvervoers-berichten die dag ontvangen, wel varen, niet varen, wel bus terug, geen bus terug, wel eten, eten cancellen want bus komt nu. Zucht, kern van het verhaal is dat het reisschema van velen in puin valt. De nu wegvallende nachten heeft niemand een slaapplek, geplande activiteiten moeten verzet worden. Iedereen krijgt bij het Vega kantoor zijn volledige Dollars terug zonder gezeur en wij krijgen na terugkomst om 19:30 uur in Hanoi Guesthouse (die had de tour besproken voor ons) met enorme ‘actie en meedenken’ door die mensen daar (ja, weer een klein vrouwtje) een slaapplek voor de nacht in bevriend Lucky 2 Hotel paar straten verderop. De geplande ‘prive-Dorpentocht’ kan van woensdag naar maandag ( toen ‘morgenvroeg’ dus) verzet worden na wat telefoontjes, het treinticket naar Ninh Binh wordt gecancelled (en een nieuwe voor maandagavond geregeld). ‘Ja tuurlijk ligt die klaar als u morgen terug bent uit de dorpen’. Wauw. Biertje en ‘Noodles en Chicken’ aan de straatkant in Old Hanoi. Paar foto’s. Truste.

Roland

De belevende boekhouder die waar mogelijk met zijn meisje Wilma mooie plekjes op de aardbol gaat bekijken en omgevingen en sferen opsnuift. Plains, trains, automobiles and motorcycles zijn daarbij mooie verplaatsmiddelen. Werkpatronen, geld en tijd zijn daarbij de beperkende factoren. Hij doet het er maar mee. Hoe het ook loopt, deze minder jonge belever schept er groot genoegen in de ervaringen in eigen bewoordingen aan anderen voor te schotelen. Ik hoop u hier en daar vrolijk te maken en een glimlach op uw gezicht te toveren.

Actief sinds 23 Juli 2014
Totaal aantal bezoekers 12068